Declaració de principis
Breu síntesi de l’estat de les publicacions de la Part Forana des del restabliment de la democràcia
Si hom pega un cop d’ull a l’obra titulada L’Associació de Premsa Forana de Mallorca ( 1978-1995), repararà que entorn de l’any 1995 hi havia arreu de l’illa al voltant de 50 publicacions locals associades a l’esmentada entitat; gairebé cada municipi comptava amb una publicació, de mitjana. És una dada que els amants de l’estadística sabran relativitzar, perquè si Manacor comptava amb més d’una publicació, per exemple, Deià no en tenia cap. Així mateix, devers 30 publicacions més formaren part de l’Associació de Premsa Forana de Mallorca fins l’any 1995. No debades, actualment 39 publicacions hi estan associades. Per tant, l’actual crisi econòmica global, amb els seus efectes negatius en el sector editorial i en les polítiques públiques culturals, no ha aconseguit posar fre a aquest extraordinari fenomen social ‘’forà’’. La relativa crisi — tocat però no enfonsat—del format paper es deu , per una banda, als avenços tecnològics i, per l’altra, als efectes colaterals de la crisi econòmica, juntament amb el canvis de l’hàbit lector. Així doncs, la proliferació de publicacions digitals com Cap Vermell (gaudeix d’actualitzacions diàries) o esBinerbo (actualment es troba en estat d’hivernació) serien exemples il·lustratius del canvis provocats per l’influx del format digital. Malgrat tot, el format paper encara és força present, mostrant una gran capacitat de resistència als canvis.
Sant Joan i les seves publicacions periòdiques: la por al buit informatiu
Dissortadament, amb el pas del temps i de forma progressiva, el nostre poble s’ha anat quedant orfe de publicacions produïdes pels propis santjoaners. Si revisam la història de les nostres publicacions periòdiques en els últims 45 anys, veurem com hem aconseguit publicar tres revistes: Sant Joan ( 1970), Damunt Damunt ( 1991) i Mel i Sucre (1980). Per motius diversos, el pes de la història ha fet que només una publicació hagi sobreviscut: la revista mensual Mel i Sucre, que ha exercit de canal de difusió de recerques i curolles diverses. A més, ens ha mantingut informats sobre els temes relacionats amb l’actualitat més immediata del poble. Amb tot, l’actual directiva del Mel i Sucre, esgotada pel pas del temps, ha decidit posar punt i final a la seva tasca. És per això que un grup de joves inquiets hem decidit moure fitxa i posar-nos al capdavant de la revista, amb una clara voluntat de que el poble disposi d’una eina informativa i catalitzadora de la vida sociocultural. Certament, la pèrdua d’aquest darrer vehicle comunicatiu seria un fet que tallaria en sec amb la nostra dèria , ja gairebé tradicional, de voler tenir unes publicacions decents i de qualitat. Recordem que la seu de l’Associació Premsa Forana —amb dos expresidents santjoaners: Carles Costa Salom i Miquel Company Florit— està situada al carrer Princesa, número 22. En definitiva, seria un vertadera llàstima que Sant Joan es quedés sense una plataforma de transmissió d’informació i coneixements locals.
El nou projecte. Què pretenem?
Els joves que ens hem posat al capdavant d’aquest procés de renovació integral de la revista Mel i Sucre som els següents:
Pere Font Estelrich, Joan Roig Abraham, Arnau Moratinos Bordoy, Miquel Company Obrador ‘’ Mena’’, Antoni Miquel Bauçà Company ‘’Turri’’, Joan Font Estelrich, Gabriel Joan Bauçà Bauçà ‘’Bil’’, Albert Miró Gayà ‘’ Es col·lega’’.
Mos hem proposat fer una revista al servei del ciutadà i adaptada als nous temps. Creim que ha de ser plural i creativa, donant visibilitat a les inquietuds culturals, polítiques ,socials, etc., que els santjoaners vulguin compartir amb la resta de la comunitat. D’altra banda, pensem que la revista, en la mesura de les seves possibilitats, podria dinamitzar la vida social i cultural del poble. Creim que l’eix central seria, sens dubte, les ganes d’engrescar als santjoaners ( majors ,joves, nats aquí i a l’altra banda, etc.) a escriure i expressar els seus pensaments i motivacions diverses.
Recerca de col·laboradors
Si creus que podries col·laborar amb una secció que s’ajusti a les teves ‘‘destreses periodístiques’’, sensibilitats artístiques, gustos diversos, etc., no dubtis en posar-te en contacte amb qualsevol membre del consell de redacció de la revista. També pots utilitzar el següent correu electrònic: melisucre2.0@gmail.com
Comentaris recents